Das wel ff iets anders dan een 9 tot 5 kantoorbaan - Reisverslag uit Huaraz, Peru van Hester Sanderman - WaarBenJij.nu Das wel ff iets anders dan een 9 tot 5 kantoorbaan - Reisverslag uit Huaraz, Peru van Hester Sanderman - WaarBenJij.nu

Das wel ff iets anders dan een 9 tot 5 kantoorbaan

Door: Hester

Blijf op de hoogte en volg Hester

19 Mei 2009 | Peru, Huaraz

Ja, ja, eindelijk dan een bericht van mij :-)! Maar geen bericht was in dit geval goed bericht, want het gaat uitstekend hier met mij! Ik ben sinds drie weken aan het werk en hoewel dat wel ff iets anders is dan een 9 tot 5 kantoorbaan in Nederland en ik ´s avonds volledig gesloopt ben, heb ik het erg naar mijn zin en vind ik het werken met de kinderen heel erg leuk, maar dat is denk ik wel een beetje af te lezen aan de foto´s die bij dit bericht zijn bijgevoegd.

Op de 2e en 3e foto zien jullie het kindertehuis en het eetlokaal Los Pinos en op de 4e foto het eetlokaal en de klaslokalen van Ichoca. In het kindertehuis woont een vaste groep meisjes die verzorgd worden door de nonnen. Naar het eetlokaal van Los Pinos komen dagelijks zo´n 50 a 60 kinderen om te eten en naar het eetlokaal van Ichoca komen dagelijks zo´n 30 kinderen.
´s Morgens gaan we (ik en de andere twee vrijwilligers, Marit en Karin) altijd eerst naar Los Pinos waar we helpen in de keuken (en ik ben al een ervaring rijker met het volledig klaarmaken van vis. Tis ff slikken, maar dan gaat het wel :-)) of één van ons geeft Engelse aan de kinderen van het kindertehuis. Ik verzorg de les op woensdag voor de allerkleinsten en dat is erg leuk, want ze willen heel graag Engels leren en alles weten. Vorige week heb ik ze geleerd hoe onze lichaamsdelen heten en vooral het liedje ¨head, shoulders, knees en toes¨en het bijbehorende dansje was een groot succes (vooral het gedeelte ¨top of your nose¨en we met de vinger op onze neus een rondje gingen draaien)! Ze konden er geen genoeg van krijgen: eerst heel langzaam en daarna steeds en steeds sneller :-)! Zelfs de nonnen moesten erbij gehaald worden om naar onze performance te kijken. Sta je dan als volwassene met je vinger op je neus rondjes te draaien voor een groep nonnen in Peru!

Als de morgen voorbij is, blijven of lunchen in Los Pinos samen met de kinderen en organiseren we, nadat de tandjes gepoetst zijn, ´s middags een activiteit, of we wandelen verder de berg op (± 30 min) naar Ichoca om daar te eten en een activiteit te organiseren. Die wandeling is fantastisch mooi, maar ook wel erg vermoeiend voor de beentjes. Als ik hier langer zou blijven, zou ik zeker een ezel aanschaffen :-)!

Op meerendeel van bijgevoegde foto´s zien julie een activiteit in het kader van de verjaardag van Tamara (coördinator stichting): slingers maken, taartjes versieren (en wat een creaties hè :-)), ouderwets Hollands koekhappen (ook een groot succes), een Piñata kapotslaan (zie foto 35), dansen en Pachamanca eten! Pachamanca is een typische Peruaanse maaltijd (zie 3-,4 en 5-nalaatste foto), waarbij een groot gat in de grond gegraven en waarin vervolgens vlees, groente, aardappels (die overigens oorspronkelijk uit Peru en andere Andeslanden komen en hier in alle soorten en maten te vinden zijn. Vooral de camoté, zoete aardappel, eten ze hier veel) op stenen in gelegd wordt, vervolgens wordt afgedekt met stenen, bladeren, gras etc. Ff anderhalfuurtje stomen en klaar is de Pachamanca! FF iets anders dan een stoommaaltijdje van de Appie! Voor de kinderen echt een feestmaaltijd. Pachamanca is overigens van het woord Mama Pacha, wat moeder aarde betekent (in Quechua).

Een ander gerecht dat hier verder populair is, is anticucho, oftewel….koeiehart! En jawel, ik heb het in het kader van je moet alles een keer geprobeerd hebben, gegeten tijdens een bbq op dakterras van Tamara! De eerste foto is het bewijs! En kmoet toegeven dat het me goed gesmaakt heeft, maar omdat het een hart is, ik het wel met een dubbel gevoel gegeten heb :-I. En verder heb ik vandaag mijn eerste ¨cuy¨ (cavia) naar binnen gewerkt!!! En Lievijn, je had gelijk hoor, tis net als een kippetje! Dat je ´m met poten, hoofd en al geserveerd krijgt is wellicht ietsje minder :-I. Eén van de dingen die ik nog niet gegeten heb, maar wellicht morgen of binnenkort op de agenda staat, is Ceviche. Rauwe vis, klaargemaakt in citroensap, maar meer kan ik er nog niets over zeggen. Eén van de meest populaire drankjes in Peru is Inca Kola, wat overigens niets te maken met gewone cola. Het is knalgeel van kleur en het heeft een beetje de smaak van bubbelgum (wel lekker overigens). De andere nationale drank is Pisco, een sterke zure drank (niet mijn favoriet) dat overigens ook dient als basis voor de populaire Peruaanse cocktail Pisco sour.

Ik hoop dat ik met dit lange verhaal goedgemaakt heb dat jullie een tijdje effe niet van me gehoord hadden, maar het gaat dus erg goed met me en heb het hier uitstekend naar mijn zin! Dat wordt overigens straks nog een probleem, want ik moet toch stiekem ook niet meer denken aan een kantoorbaan van 9 tot 5! Spaans gaat verder nog steeds traag, mááár gestaag! Mijn laatste blunder was dat ik zei (in een gezelschap): Me gusto dolor...........ik hou van pijn........ahum, kwilde zeggen: me gusto esto olor (ik hou van deze geur). Toch ff iets anders :)! Overigens bedoelde ik de geur van Eucaliptus die je hier in de bergen overal om je heen ruikt. Heerlijk en werkt ontspannend hè?! Goed, klaat het hierbij, maar zal mijn best doen met regelmaat van me te laten horen! Vind het in ieder geval erg fijn om jullie berichtjes te ontvangen!

Besos Hester :-)

Ps – bij het vorige bericht ¨Feliz dia de la Reina¨ heb ik nog foto´s van Koninginnedag hier in Peru geplaatst.

  • 19 Mei 2009 - 22:51

    Mr. Freggle:

    Leuke foto´s!!!


  • 19 Mei 2009 - 22:55

    Mr. Freggle:

    Leuke foto´s!!!


  • 20 Mei 2009 - 21:27

    Lucien:

    Hoi, zij op DSC0142 is vast je favoriet ? Hoe gaat het daar nu ? Ben benieuwd naar het verhaal...

  • 21 Mei 2009 - 18:01

    Karin En Michiel:

    Leuke foto's!

    Ziet er gezellig en druk uit. Lente herkende je niet eens omdat je met Peruaanse kinderen op de foto stond. Ze weet zeker dat dit in Italië is. Grappig he?

    groetjes!

  • 22 Mei 2009 - 13:10

    Gerwin:

    Mooie foto's. DSC0189 dat ziet er uit als een fraaie creatie :P.

  • 22 Mei 2009 - 14:13

    Marielle:

    Hoi Hester! wat een gave foto's! Onze Puk is ook geboren met donker haar, maar geen peruaan... hoop snel weer wat van je te horen,

    liefs marielle

  • 25 Mei 2009 - 06:46

    Martha M:

    He Hester,

    Leuk hoor, om je verhalen zo te lezen. Foto's zijn ook erg leuk, want dan krijg je echt een goede indruk. Hier ook alles ok! Net naar Marieke in Dlnd geweest (ceremoniemeester bruiloft) was errug gezellig en leuk. Nu weer in NL achter m'n PC. Het is gelukkig mooi weer. Verder niet zo veel spannends. Geniet ervan en veel plezier. Groetjes Martha

  • 26 Mei 2009 - 18:31

    Enrique Le Freggle:

    He Hessie,

    Leuk om weer wat van je te lezen en te zien, klinkt allemaal erg positief en goed!!
    Ik zit nu ff in een tussenweekje, net terug uit Londen, was weer erg geslaagd allemaal, zoveel gezien en gedaan...pfff..vermoeiend gewoon en druk dat het was, het leek wel één grote mierenhoop maar al met al leuk en gezellig.
    Nu nog 3 dagen werken en dan zondag weer door naar Tsjechie voor een weekje. De regahs gaan uiteraard mee dus wordt ook weer leuk. We gaan met Dick, Mark, Marnix, Fred, Piwi en moi. nou ik hoop je voor mijn vakantie nog een keer te lezen en anders daarna
    :-)

    Groeten uit het Haagse,
    xxx

  • 30 Mei 2009 - 17:58

    Lievijn:

    vinden de kindjes het leuk wat je doet? eehhh tog kavia gegeten. wat was dat andere bordje nou?

  • 30 Mei 2009 - 18:02

    Angelien:

    Quirien was maar in 1 ding geinteresseerd. NL. Hester! een big smile op haar gezicht als ze foto's van jou zag. Erg leuk om te zien.
    Goed te horen dat het je goed bevalt.

  • 05 Juni 2009 - 20:22

    Hanny:

    Prachtige foto's Hester!
    Fijn dat je het naar je zin hebt!
    Gek hoor die bekende koppies weer te zien.
    Saludos,
    Hanny

  • 16 Juni 2009 - 10:57

    Hester V:

    Hoi Hester

    Wat een leuke foto's! Volgens mij vermaak jij je daar prima en doe je ook nog eens goed werk. Als je terug bent eens samen met Marleen A afsprken?

    Groetjes Hester V (Oranjeschool)

  • 17 Juni 2009 - 17:23

    Irene :

    ik ben het vriendinnetje van malou dat langskwam in april, malou werkte voor het mountaininstitute in huaraz maar dat weet je vast wel. ik had een vraagje aan je, ik wil de jas die jij hebt van north face , die donkerbruine, graag via internet kopen maar vroeg mij af welke maat jij hebt? dan kan ik zo even inschatten welke ik zal bestellen. ik hoop dat je me snel antwoord zou kunnen geven. mn email is ihmoed@hotmail.com

    heel erg bedankt en nog een geweldige tijd gewenst in het mooie huaraz.

    saludos irene

  • 23 Juni 2009 - 13:37

    Karen:

    Hoi Hester, leuke foto's. Zo te lezen gaat alles prima, ben benieuwd naar een update van je verhalen. Geniet nog maar even goed, want voor je het weet ben je weer 'back to Holland'! Take care, Karen.

  • 24 Juni 2009 - 14:48

    Jan B.:

    Ha hester, volgens mij heb je het daar erg naar je zin. Ben erg nieuwsgiering naar je volgende verhalen want als ik het goed is ben je nu aan het reizen? Tot later.

  • 30 Juni 2009 - 11:17

    Trientsje:

    Hey Hester!!
    Let me know als ik jou kan bellen, vind het erg leuk om jou ook te spreken. Ben je al op reis? Ben erg benieuwd naar al je belevenissen. Vliegt de tijd bij jou ook zo? Wij gaan volgende week al weer lekker zeilen in Sardinie! Hoop dat ik je voor die tijd nog even spreek.
    Veel liefs, Trientsje

  • 30 Juni 2009 - 11:18

    Angelien:

    Ik denk dat we na deze week wel weer wat van je gaan horen (laatste werkweek). Ben benieuwd hoe het rondreizen gaat bevallen. Tot mails.

  • 01 Juli 2009 - 14:26

    Esther:

    He Hestertje!
    Wat een verrassing dat jij op m'n voicemail stond! Wij waren met m'n verjaardag weer eens op vakantie! In de Dordogne, en waar wij zaten hadden we geen bereik, vandaar!
    Maar leuk om te lezen wat je allemaal doet... uhh, cavia eten, mmmm.. neem je het recept mee?!
    Heel veel plezier nog, volgens mij vermaak je je prima.
    Groetjes Esther

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Hester

Actief sinds 29 Dec. 2008
Verslag gelezen: 605
Totaal aantal bezoekers 41663

Voorgaande reizen:

03 April 2016 - 02 April 2017

Een eerste bericht uit Zuid-Sudan

17 Juli 2015 - 16 Juli 2015

Nepal

01 Mei 2014 - 01 Mei 2015

Maleisië

31 Maart 2009 - 20 September 2009

Peru

Landen bezocht: