Een bevlogen bericht! - Reisverslag uit Lima, Peru van Hester Sanderman - WaarBenJij.nu Een bevlogen bericht! - Reisverslag uit Lima, Peru van Hester Sanderman - WaarBenJij.nu

Een bevlogen bericht!

Door: Hester

Blijf op de hoogte en volg Hester

30 Juli 2009 | Peru, Lima

Wat vliegt de tijd! Op het moment dat ik dit schrijf, realiseer ik me dat ik het laatste bericht heb geschreven in Cusco en inmiddels een rondje Peru heb afgelegd. Nadat de staking in Cusco over was ben ik doorgereisd naar Puno. De stad Puno zelf vond ik niet bijzonder, maar het wereldbekende Lake Titicaca waar de stad aan gelegen is, maakte een bezoek zeker de moeite waard. Een prachtig meer dat gelegen is op maar liefst 3860 m boven zeeniveau! Bijzonder zijn verder vooral de 41 handmade floating islands (zie foto´s 3 t/m 8 )! Met een boot heb ik een tocht over het meer gemaakt, een aantal eilanden bezocht en ben die nacht blijven overnachten bij een gezin op één van de eilanden. Een bijzondere ervaring! Een prachtig eiland overdag (zie foto´s 9 t/m 12), maar ´s avonds volledig in duister gehuld. Geen electriciteit, warm- of überhaupt stromend water. Het was zo donker dat ik daarentegen wel de mooiste sterrenhemel heb gezien die ik tot nogtoe in mijn leven gezien had. Zelfs de complete melkweg was zichtbaar! Waarbij het meest bijzondere was dat ik de figuren die door de Inca´s in de melkweg onderscheiden worden ook kon zien. Dit zijn figuren van verschillende dieren, geen patronen die je krijgt wanneer je sterren middels denkbeeldige lijnen met elkaar verbindt, maar zwarte gebieden in de Melkweg. Echt ¨cool¨ om te zien!

Na Puno ben ik met de bus verder gereisd naar Arequipa. Een prachtige tocht (zie foto´s 13 t/m 16). Arequipa is de derde grootste stad van Peru en bijzonder mooi om te zien. De stad heeft een prachtig Plaza del Armas (zo heten overigens alle hoofdpleinen hier - zie foto 16) en wordt ook wel la ciudad blanca genoemd. Dit is omdat de stad gelegen is in de buurt van de drie grote vulkanen die gedurende duizenden jaren zogenaamd tufsteen in het dal hebben geworpen hebben waar veel gebouwen en huizen van zijn gebouwd. Weten jullie dat ook weer :-)!

Na Arequipa doorgereisd naar Nazca. Een plaats die bekend staat om de welbekende en mysterieuze nazcalijnen. Lijnen die na vermoeden meer dan 1.000 jaar terug gemaakt zijn, maar waarvan niet met zekerheid bekend is door wie, waarom en vooral – door de enorme grootte van de figuren - hoe ze gemaakt zijn. Er gaan tal van verhalen en verschillende theorieën de ronde, waarbij niet alle verhalen even vredelievend zijn (dit komt mede door de hoeveelheid skeleten, maar dan zonder lichaam die er gevonden zijn). Ennieweej, dit alles ¨triggerde¨ mij om dit alles toch eens met eigen ogen te gaan bekijken, en wel vanuit een vliegtuigje! Bijgevoegd een door mij gemaakte foto van de zogenaamde ¨aap¨ (laatste foto). Deze aap heeft een hoogte van bijna 100 meter, maar dit is niets vergeleken bij het grootste figuur met een oppervlakte van 134.000 vierkante meter en de langste lijn meet maar liefst 14 kilometer!

Geweldig idee om die nazca-lijnen vanuit een vliegtuigje te gaan bekijken :-)! Het uitzicht was gelweldig (zie één-na-laatste foto) en fantastisch om de lijnen zo in het echt te zien, maar na een kwartiertje in de lucht vond ik het toch al snel minder leuk en werd ik in het hele kleine vliegtuigje (6 personen) behoorlijk beroerd! En met mij een aantal andere passagiers :)! Desalnietemin, de tocht uiteindelijk kotsvrij overleefd, maar bij terugkomst in mijn hostel wel een paar uur de oogjes dichtgedaan. Toen ik weer wakker werd in mijn inmiddels pikdonkere kamer, bleek de lamp echter niet meer aan te gaan. Sterker nog, geen enkele lamp in de hele stad! De hele stad bleek zonder electriciteit en dat was gezien vanaf het dakterras best apart om te zien (en geen noodverlichting zoals wij gewend zijn, maar kaarsen en zaklantaarns). Aangezien ik mij toch niet al te tiptop voelde en de volgende dag verder wilde reizen naar Ica/Ayacucho, besloot ik maar vroeg mijn mandje in te gaan. En hoe het daarna verder is gegaan, dat horen jullie de volgende keer :-)!

Beso Hester

Ps - Voor iedereen die op vakantie is of op vakantie gaat, een hele fijne vakantie toegewenst! Enne, mocht je in de buurt zijn?!

Pps – Ik heb tegenwoordig een eigen telefoon :-). Dus mocht je mij willen bereiken ;-) dan kan dat op het volgende nummer: 0051 43 943 167 119. Graag rekening houden met tijdsverschil, tis hier 7 uur vroeger :-)!

  • 31 Juli 2009 - 06:31

    Inge:

    Hee hoi,

    Fijn om weer even wat van je te horen! Zo te horen heb je het gelukkig naar je zin en ben je echt aan het genieten. Heb je al leuke plannen voor je verjaardag gemaakt of denk je daar nog niet aan? Wat staat er allemaal nog op de planning of is dat nog vrij in te vullen? Blijf genieten!!

    Groetjes Inge

  • 31 Juli 2009 - 07:50

    Henk-Jan:

    Hey Hester,

    Wat weer een belevenissen, en wij zitten maar te werken in dat saaie Nederland. Veel plezier nog je laatste twee maanden.

    Groeten, Henk-Jan

  • 31 Juli 2009 - 09:03

    Marit :

    Hestertje!

    Wat een coole aap :)
    Zo te lezen veel gezien van het mooie Peru. Incl stroomstoringen en stakingen. Interessant dat de Inca's juist in het zwarte velden van het sterrenstelsel figuren zagen.

    Dat je ook meer moois heb meegemaakt in Ica en Ayacucho.

    liefs, Marit

  • 31 Juli 2009 - 10:12

    Le Freggle:

    He wuppie,

    Sorry dat ik ff niks van me heb laten horen, het is drukjes hiero met vakanties en dergelijke, ben naar Londen geweest, Tsjechie en laatst nog naar Barcelona, concert van U2 gezien, was heel gaaf op de zakkenroller na dan, die heb ik nog wat dna meegegeven op zijn kinnebak was verder overigens niet zo schokkend hoor dus no worries. Ik heb nu weer 3 weken vakantie en ben net terug uit Brabant, ff bij mijn pa op de camping geweest met Jeroen. Zondag vertrek ik weer naar Friesland voor een paar dagen, dan 2 daagjes terug en dan het touwtrekken kan beginnen.. En voor je het weet is het 8 augustus, ben je dan bereikbaar? Want ik wil graag wat van me laten horen op deze heugelijke dag! Ik lees dat je geweldig aan het genieten bent dus houden zo, mooie foto's weer en een gammel bootje zo te zien; lijkt me een hele ervaring wat je allemaal meemaakt daar. Als je wilt kan ik wel een kaarsje naar je sturen zodat je niet in het donker hoeft te zitten... ;-) haha
    Geniet van je trip en ik hoop je snel weer eens te horen of te lezen!!

    Dikke kus,
    Erik

  • 31 Juli 2009 - 17:21

    Esther:

    He Hestertje,
    Wat klinken je verhalen goed zeg! Volgens mij is elke dag daar een belevenis! Hoelang blijf je er eigenlijk nog? (of wil je dit soort vragen niet horen?!?!). Prachtige foto's trouwens zeg. Die heb je toch zelf gemaakt? Ik dacht namelijk eerst dat iedereen die in Peru is en op deze website zit die mooie 'Peru-foto's' had... ! Complimenten!
    Hier alles prima. Thijsje groeit goed en is al een erg ondernemend mannetje!
    Veel liefs,
    Esther

  • 02 Augustus 2009 - 08:43

    Freddy:

    hallo Hester
    super mooie foto s
    ik geloof dat ik ook maar een keer die kant op moet als ik alles zo zie en lees super
    groetjes:Freddy

  • 02 Augustus 2009 - 15:13

    Marielle:

    Hoi Hester! wat een gave foto's! het roept bij mij weer vele mooie herinneringen op aan deze reis. v/d vliegtrip over de nascalijnen was ik ook hondsberoerd...alleen... ik heb wel moeten spugen in het zakje..ha,ha!ben net terug van weekendje Dokkum,gezellige plaats. Puk maakt het goed, ik zal een leuke foto van haar sturen. mischien dat je nog tijd hebt om naar de Balestas-eilanden te gaan, is echt een aanrader, veel zeeroggen op een mooi stuk natuur midden op zee. genietse nog en tot horen! liefs marielle

  • 03 Augustus 2009 - 12:48

    Jan B.:

    Ha Hester,

    Dank voor het belletje. Ook voor je mooie verhalen. Goed dat je in het vliegtuigje bent gestapt. Ik heb net ook weer even onze foto's zitten kijken. Veel plezier daar. Ben benieuwd of je Colca nog gedaan hebt. We lezen het wel in het volgende verhaal.

    Knuffels!

  • 04 Augustus 2009 - 10:59

    Jani:

    Heee hetsert

    heb je berichtje gehoord. geweldig allemaal. ben nu in spanje op vaantie dus vandaar trage reactie. Ik ga bij terugkomst heel uitgebreid reageren.

    liefs

    jan

  • 08 Augustus 2009 - 19:20

    Karen:

    He Hester,
    van harte gefeliciteerd met je verjaardag! Een leuke dag gewenst & proost. Geniet nog maar even van je reis,
    liefs van Karen.

  • 08 Augustus 2009 - 22:59

    Imertje:

    gefeliciteerd

  • 09 Augustus 2009 - 09:54

    Karin:

    Hee Hester!

    Mooi verhaaltje weer :) Fijn dat je het reizen zo leuk vond! En nu weer lekker in Huaraz.. Ben benieuwd hoe het is om daar weer terug te zijn!

    Liefs Karin

  • 09 Augustus 2009 - 09:55

    Karin:

    Ooh en natuurlijk:

    Cumpleaños feliz!!

  • 09 Augustus 2009 - 11:54

    Martha M:

    Hi Hester,
    Ik denk ik ga je nog even alsnog feliciteren met je verjaardag via de sms, maar ik moet eerlijk zeggen dat ik niet weet of het goed komt, vandaar toch ook nog maar even via deze weg! Van harte meid! Wel een bijzondere ervaring denk ik om daar in verweggistan je verjaardag te vieren. Hoe is het verder? en wat zijn verder nog je reisplannen? en wanneer kom je weer in NL? Nou Hester, geniet ervan en zo te lezen doe je dat volop! Veel plezier.
    Liefs Martha

  • 09 Augustus 2009 - 15:35

    Henk-Jan:

    Lieve Hester,

    Weet dat het een dagje te laat is, maar alsnog van harte gefeliciteerd met je verjaardag. Hoe vier je dat in Peru???

    Dikke kus,

  • 10 Augustus 2009 - 09:17

    Henk-Jan:

    Hey Hes,
    Weet niet of mijn SMS aangekomen is, maar alsnog van harte gefeliciteerd met je 33ste verjaardag.

    Groetjes, Henk-Jan

  • 10 Augustus 2009 - 21:08

    Marit :

    Heey Hester!

    Nog gefeliciteerd!
    Ik lees bij karin dat je nu terug bent in Huaraz? Hoe is het!? ben wel een beetje jaloers ;)

    Liefs, marit

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Hester

Actief sinds 29 Dec. 2008
Verslag gelezen: 312
Totaal aantal bezoekers 41658

Voorgaande reizen:

03 April 2016 - 02 April 2017

Een eerste bericht uit Zuid-Sudan

17 Juli 2015 - 16 Juli 2015

Nepal

01 Mei 2014 - 01 Mei 2015

Maleisië

31 Maart 2009 - 20 September 2009

Peru

Landen bezocht: