Off we go! - Reisverslag uit Kuala Lumpur, Maleisië van Hester Sanderman - WaarBenJij.nu Off we go! - Reisverslag uit Kuala Lumpur, Maleisië van Hester Sanderman - WaarBenJij.nu

Off we go!

Door: Hester

Blijf op de hoogte en volg Hester

08 Juni 2014 | Maleisië, Kuala Lumpur


Beste allemaal,

Hoop dat alles goed gaat met jullie? Lekker weertje in Nederland heb ik begrepen?! Hier gaat ook alles goed. Na nog een week nog te hebben doorgebracht bij SOLS in KL (veelal les gegeven), gaat het morgen dan echt gebeuren – aan het werk als CDO’er. De plek waar ik naartoe ga, heet Paya Mengkuang, gelegen in het midden van Maleisië in de provincie Pahang. Zie deze link, voor een sfeerimpressie:
http://www.sols247.org/project100report/p100-03-paya-mengkuang-cep-pahang/

Ik ben erg benieuwd en (vooralsnog ;-)) erg blij met deze plek, aangezien ik heb aangegeven bij voorkeur niet in een stad te willen werken, maar ook niet ergens volledig afgesloten in de jungle en/of in the middle of nowhere. Deze omgeving lijkt daar mooi tussenin te zitten: basic, maar ook weer niet te! Ze schijnen daar overigens helemaal geen Engels te spreken, wat nog wel een uitdaging wordt, aangezien mijn Bahasa nou nog niet bepaald vloeiend is . . . We’ll see! Bahasa is overigens grammaticaal erg simpel: geen vertaling van is/are, the/a/an, geen enkelvoud of meervoud en geen grammaticale tijden. "Masak" betekent bijvoorbeeld: I cook, she is cooking, he cooked, we will cook, they have cooked etc. Das makkelijk, maar de woorden lijken geenszins op enige andere taal die ik ken en ik vind het erg moeilijk om de woorden te onthouden. Los van de noodzaak om de taal te leren, is een bijkomend voordeel wel dat de taal veel lijkt op lokale talen die in omringende Aziatische landen gesproken wordt en das altijd handig voor de toekomst :-).

De afgelopen dagen me voorbereid op mijn vertrek, nog even genoten van de geneugten van de grote stad en afscheid genomen van iedereen hier. Iedere vrijdagavond hebben we hier een ‘social evening’, soort van bonte avond. Mijn studenten hadden een lied voor mij geschreven. Dat was hééél erg leuk en hoewel ik hier maar korte tijd ben geweest, zal ik ze gaan missen. Je bent hier namelijk toch al snel meer dan alleen een ‘teacher’ of CDO’er of wat dan ook en je maakt elkaar de hele dag door mee.

Gisteren nog even naar de Central Market geweest voor wat aanvullende kleding (wat lokale jurkjes en kleding beter passend bij de omgeving waar ik dadelijk terecht ga komen) en daarna mijn voeten laten “verwennen” in zo’n vissenbadje. Zie bijgaande foto! Ik vind het eigenlijk wel een goor idee dat die vissen je dode huid opvreten, maar ik moet toegeven dat ze goed werk hebben gedaan! Na een enerverende terugtocht met de bus, mijn was op gaan halen bij de wasserette en wat bleek . . . . alles roze/geel/vergeeld. Ik vraag die beste man hoe hij denkt dat dat heeft kunnen gebeuren, waarop hij zegt: “Er zat een rode rok bij uw (onder meer witte) was”. En ik denk: “Ja, dus?! Je scheidt de witte, gekleurde en zwarte was toch van elkaar?”, maar dat is schijnbaar mijn logica, want dat hoorde hij volgens mij voor het eerst. Maar goed, wit of geel ondergoed, maakt niet uit en een bikini nu met een wit boventopje met bloemen (die zat dus niet in de waszak) en een roze onderbroekje met bloemen (die dus wel), een kniesoor die daar hier op let . . .

Nou, ik ga mijn koffer (maar weer eens) pakken en nog even de noodzakelijke uurtjes Bahasa studeren . . .

Overigens heb ik geen idee hoe ik daar zit qua internet, maar ik hoop snel te kunnen laten horen hoe het me daar bevalt!

Liefs van mij, Hester

Ps - Dank voor jullie berichtjes. Erg leuk om hier wat van jullie te horen!

Ps - Quirien, kben naar de kapper geweest dus je ligt ver aan kop op dit moment :-l, mááár nog 11 maanden om je weer in te halen :)!


  • 08 Juni 2014 - 09:49

    Esther:

    he hestertje,
    klinkt allemaal erg goed!
    behalve die was dan ;-)
    haha, straks denken ze daar nog dat roze en geel DE modekleuren zijn in Europa...
    Heel veel succes daar.
    hou ons op de hoogte.
    xx es

  • 08 Juni 2014 - 13:14

    Marco:

    Hi hester,
    Heel veel succes nu het echte werk gaat beginnen! Ben benieuwd naar je volgende verhaal als je daar zit,
    lieve groet en pas goed op jezelf

    marco

  • 09 Juni 2014 - 19:56

    Jan:

    Zet 'em op Hester. Veel succes daar in de provincie, geniet ervan en ik hoop dat je van veel waarde mag zijn.

  • 09 Juni 2014 - 22:53

    Lucien:

    Hoi Hester,

    Ja, het is zomers hier... stralend weer; en op dit moment in de avond een enorm, fijn zwaar onweer met bliksemschichten.

    Ik hoop wel dat je daar af en toe kunt internetten, want je verslagen zijn leuk. Het visbad is een goed idee... eens kijken of dat kan met mijn badkuip.

    Masak !

    Lucien.

  • 10 Juni 2014 - 09:31

    Martha:

    Hi Hester.
    Zelf ben ik ook op vakantie geweest, dus lees ik jouw berichten nu pas. Klinkt overigens allemaal super gaaf. Hoe beleef jij het zelf? En de taal zal straks wel echt wennen worden, denk ik. Maar ja, dan stuur je maar een bericht in het nederlands en dan sturen wij in jouw taal wel weer terug. Het echte gaat nu dus voor je beginnen Spannend hoor. Ben heel benieuwd. En die was...tja niemand weet dat het ooit anders was, toch? heeft ook wel weer wat. Ben trouwens wel benieuwd naar je nieuwe outfitten? Zal toch wel anders zijn als je ze daar hebt geshopt. Hier alles ok. Net terug van twee weken tent vakantie zuid frankrijk. Was heerlijk. Ben nu weer fit en heb weer zin om dingen te ondernemen. Ik hoop dat je weer internet verbinding hebt, dan kunnen we je belevenissen blijven volgen.
    LIEFS Martha

  • 15 Juni 2014 - 13:41

    Lievijn:

    Hè Hester, het gaat hier heel goed. Ik moet veel werken aan de musical op school, heb de gaafste rol van de jongens. Het WK is ondertussen ook begonnen, Nederland had een moeilijke eerste wedstrijd tegen Spanje. Even leek het erop dat we zouden verliezen met 1-0 achterstand, maar vlak voor de rust was er een prachtige kopbal van van Persie en werd het 1-1. Na de rust was Nederland gelijk fel en won met, je gelooft het niet, met ............. 5-1!
    Niet te geloven dat we met 5-1 van de wereldkampioen hebben gewonnen.
    Heel veel plezier nog in Maleisië.

    Groeten Lievijn

  • 15 Juni 2014 - 13:46

    Quirien:

    Mooi, nu heb ik lekker veel langer haar :-). En je gaat me nooit inhalen, want dat van mij groeit ook gewoon lekker door :-).
    Het gaat me mij ook heel goed. Heb je nog last van muggen daar? Gelukkig waren ze in Frankrijk er bijna niet. Ik vind het maar rotbeesten.
    Wel jammer dat Lievijn alleen over voetbal praat, maar het was deze keer wel echt super leuk. We hebben dit samen met Michiel, Tijn en Lente in Frankrijk gekeken, en die Fransen vonden ons vast wel gekke mensen. We hadden ook helemaal geen lawaai :-).

    Groeten Quirien

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Hester

Actief sinds 29 Dec. 2008
Verslag gelezen: 316
Totaal aantal bezoekers 41634

Voorgaande reizen:

03 April 2016 - 02 April 2017

Een eerste bericht uit Zuid-Sudan

17 Juli 2015 - 16 Juli 2015

Nepal

01 Mei 2014 - 01 Mei 2015

Maleisië

31 Maart 2009 - 20 September 2009

Peru

Landen bezocht: