Kuala Lumpur op 452 meter - Reisverslag uit Kuala Lumpur, Maleisië van Hester Sanderman - WaarBenJij.nu Kuala Lumpur op 452 meter - Reisverslag uit Kuala Lumpur, Maleisië van Hester Sanderman - WaarBenJij.nu

Kuala Lumpur op 452 meter

Door: Hester

Blijf op de hoogte en volg Hester

11 Mei 2014 | Maleisië, Kuala Lumpur

Beste allemaal,

De tijd vliegt. Inmiddels alweer 10 dagen in Maleisië/Kuala Lumpur (al heb ik de eerste ervan dan volledig verslapen). De zaterdag en zondag daarop volgend heb ik rondgestruind in Kuala Lumpur (KL). Allereerst ben ik natuurlijk naar de famous Petronas Twin Towers gegaan, én 'all the way to the top’. In Tower one is de oliemaatschappij (Petronas) van de staat gevestigd en in Tower two zitten diverse multinationals als Al-Jazeera, IBM, Microsoft, Reuters etc. Het was tot 2004 het hoogste gebouw ter wereld (452 meter) tot dat in 2004 in de Taiwanese hoofdstad Taipei 101 (508 meter) werd gebouwd. Deze hoogte werd natuurlijk ook nog weer een aantal keren overtroffen (zoals destijds door de Twin Towers in NY). Inmiddels is de wolkenkrabber Burj Khalifa (828 meter) in Dubai officieel het hoogste gebouw ter wereld.

Na bezichtiging van de Twin Towers, verder door KL gestruind en tal van bazaars, shopping centra, parken, moskeeën en tempels gezien en een bezoekje gebracht aan China Town. Mocht je van shoppen houden, dan is KL echt een paradijs. Van goedkope markten (zoals Little India) en toeristische bazaars (Central Market) tot de meeste chique winkelcentra (zoals Pavilion) waar de bekendste mode-ontwerpers ter wereld gevestigd zijn, zoals Karl Lagerfeld, Dolce & Gabbana, Louis Vuitton, Yves Saint Laurent etc. Ik persoonlijk, ben hier vrolijk voorbij gelopen, maar op de Central Market ben ik verliefd verworden. Voordat ik weer naar Nederland kom, gooi ik de volledige inhoud van mijn koffer leeg om ‘m aldaar weer vol te proppen.

Afgelopen maandag officieel begonnen met de 3 week durende training voor mijn job als Community Development Officer (CDO’er) bij SOLS (http://www.sols247.org/my/) samen met nog 4 andere CDO’ers (uit alle delen van de wereld). SOLS biedt gratis onderwijs aan aan kinderen van ouders die het reguliere onderwijs niet kunnen betalen of ze zetten centra op in afgelegen gebieden waar geen ander onderwijs wordt aangeboden. SOLS is in 2000 opgericht en inmiddels hebben ze 35 centra in Maleisië, 60 in Cambodja, 39 in Timor Leste, 5 in Laos en 1 in India, waarbij voor de oprichting van een centrum in principe een minimum van 100 kinderen/leerlingen geldt. Na het afronden van de training, is het de bedoeling dat we ergens in Maleisië gestationeerd worden om daar, dan wel een bestaand educatiecentrum over te gaan nemen, dan wel een nieuwe op te zetten.

Tijdens de training tot nu toe, hebben we vooral kennis gemaakt met het onderwijssysteem van SOLS, leren we de lokale taal spreken (Bahasa) en hebben we verschillende SOLS-centra bezocht. Dit weekend (gisteren) zijn we naar een centrum geweest dat volledig afgelegen in de jungle ligt (nabij Tapah in de provincie Perak). Binnenkort gaat de huidige CDO’er daar weg en er wordt gezocht naar een opvolger (en aangezien wij de nieuwe CDO’ers in spé zijn . . . ). Ik heb mezelf afgevraagd of ik dat zou kunnen/willen. De omgeving is zo mooi daar: prachtige natuur en direct gelegen aan een rivier met een waterval. Er heerst zo’n serene rust en de mensen zijn zó dankbaar en betrokken. Anderzijds zijn de omstandigheden wel erg marginaal: de mensen zijn (vrijwel) volledig zelfvoorzienend, je bent min of meer afgesloten van de rest van de wereld en in het hele dorp is maar liefst één toilet en één douche (of iets wat daarvoor door moet gaan). Persoonlijk denk ik dat ik de eerste maand daar zo’n beetje gek zou worden, maar gaandeweg de plek juist meer en meer zou gaan waarderen en je in the end veel voldoening uit je werk haalt daar. Goed, nog maar eens een een nachtje (of meer) over slapen . .
.
Bijgaand wat foto’s van de Petronas Towers en het centrum in de Jungle. Dank voor jullie berichtjes en jullie horen snel weer van me!

Liefs van mij, Hester

  • 11 Mei 2014 - 11:08

    Jan:

    Ha Hester, Krijg door je verslag zo weer zin om naar KL te vertrekken. Veel plezier en succes straks met het werken waar dan ook. Take care.

  • 11 Mei 2014 - 18:24

    Esther:

    He Hestertje, wat een tegenstelling, de luxe in KL en dan back to nature in de jungle.
    Ben benieuwd waar je terecht komt straks. In ieder geval wel fijn dat er een dakje op de wc zit.......
    ;-)
    x es

  • 11 Mei 2014 - 20:47

    Marielle:

    he hester,

    wat leuk weer een berichtje van jouw te lezen! een job in de jungle en de serene rust of toch straks wat anders....ben nieuwsgierig wat het gaat worden.

    x marielle

  • 11 Mei 2014 - 22:53

    Lucien:

    Hoi Hester,

    Ik heb een Wisteria van het tuincentrum op mijn balkon gezet: 452 centimeter.
    Als ze bloeien stuur ik een foto op.

    En wel... je kunt natuurlijk blijven en mij die volle koffer sturen ?
    Het ziet er erg mooi uit...

  • 12 Mei 2014 - 21:45

    Angelique:

    Heey wijffie,

    Wat een mooie foto's zeg en wat heb je alweer een hoop meegemaakt!
    Fantastisch....
    Super kans heb je gekregen ik zou het met twee handen aanpakken.
    Heel veel succes met alles xxxx

  • 30 Mei 2014 - 10:04

    Robbert:

    Hallo Hester,

    Het is goed om te lezen dat je goed bent aangekomen en geniet van je reis, ongeacht de soms moeilijke omstandigheden. Na je ervaring in Zwitserland draai je je hand niet meer om voor een training, toch?
    Terwijl jij zorgt voor meer onderwijs in Maleisië, leer ik mezelf beter tennissen. Dan maken we meer kans in het mix-dubbel van volgend jaar :-)

    Leef je droom!

    Robbert

  • 30 Mei 2014 - 10:16

    Robbert:

    PS

    En wie duwt er niet het busje mee omhoog?!

  • 30 Mei 2014 - 18:06

    Anja Katier:

    Hoi Hester,

    Wat een geweldige uitdaging. Pas goed op jezelf en geniet ervan.

    Groetjes Anja Katier en familie

  • 31 Mei 2014 - 16:04

    Henk:

    Hoi Hester succes daar we volgen jou

  • 31 Mei 2014 - 22:37

    Fam. Kloots :

    Hey Hester,

    Wat heb jij een uitdagende baan aangenomen!
    Veel plezier daar, we gaan je weblog zeker volgen.
    Ook tante Hanna gaat je volgen.

    Groet Erik, Wilma Leon, Rosan en Tante Hanna

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Hester

Actief sinds 29 Dec. 2008
Verslag gelezen: 306
Totaal aantal bezoekers 41683

Voorgaande reizen:

03 April 2016 - 02 April 2017

Een eerste bericht uit Zuid-Sudan

17 Juli 2015 - 16 Juli 2015

Nepal

01 Mei 2014 - 01 Mei 2015

Maleisië

31 Maart 2009 - 20 September 2009

Peru

Landen bezocht: