Nepal - Reisverslag uit Kathmandu, Nepal van Hester Sanderman - WaarBenJij.nu Nepal - Reisverslag uit Kathmandu, Nepal van Hester Sanderman - WaarBenJij.nu

Nepal

Door: Hester

Blijf op de hoogte en volg Hester

16 Juli 2015 | Nepal, Kathmandu

Beste allemaal,

De afgelopen tijd is erg hectisch geweest. Een kleine vijf weken geleden ben ik na 14 maanden terug gekomen uit Maleisie. Na amper een week in Nederland, doorgevlogen naar Zwitserland voor een twee weken durende training ter voorbereiding op mijn nieuwe opdracht. De afgelopen twee weken nog in Nederland doorgebracht en morgen is het alweer zo ver en vlieg ik naar Nepal, waar ik voor de organisatie Medair ga werken, een organisatie gericht op het verlenen van noodhulp in ramp- en conflictgebieden (www.medair.org).

Velen van jullie heb ik gelukkig nog even mogen zien, waaronder mijn kleine nieuwe neefje :-), maar helaas is het niet gelukt om met iedereen nog een afspraak te maken. Het waren namelijk geen vakantieweken, maar drukke tijden: medische keuringen, vaccinaties, (formele) documenten regelen en vele andere zaken. Lang leve de Nederlandse bureaucratie, de belastingdienst en de klantenservice. Na enige tijd begin je dan toch wel, bij het intoetsen van telefoonnummers van instanties, of het schrijven van e-mails je middelvinger(s) te gebruiken. Haha. Maar goed dat terzijde. Hoe dan ook, voor diegenen die ik niet meer heb kunnen zien, ik ben je niet vergeten hoor en ik hoop het een volgende keer weer goed te kunnen maken!!! Verder dank aan iedereen die mij tijdens mijn verblijf hier onderdak geboden heeft, wiens auto ik heb kunnen lenen of mij op welke wijze dan ook heeft geholpen om alles voor mij wat minder hectisch te maken en ik daardoor alles op tijd rond heb weten te krijgen! Mijn dank is groot :-)!!!

Maar morgen is het dan zover en vlieg ik naar Nepal, want zoals jullie weten is Nepal onlangs getroffen door een enorme aardbeving (25 april jl.) met een kracht van 7,8 op de schaal van Richter. Zo’n 8.000 mensen vonden de dood, naar schatting raakten 16.000 mensen gewond en werden ruim 280.000 huizen verwoest (aldus de laatste gegevens). Duizenden mensen hebben inmiddels een tijdelijk onderkomen gevonden en/of zijn ondergebracht in tenten.

Een flinke klus dus. Samen met het team waar ik deel van uit ga maken, tal van andere NGOs en de regering wordt op dit moment hard gewerkt aan de wederopbouw en de bouw van (vooralsnog) noodwoningen, dan wel nieuwe permanente aardbevingbestendige woningen.

Ik weet niet goed wat er van te verwachten, maar ik ben dankbaar de kans te krijgen om dit werk te mogen doen. Ik realiseer me heel goed dat mijn bijdrage slechts een drup is in een oneindig stromende waterval, wat soms best ontmoedigend is (gebaseerd op eerdere ervaringen), maar anderzijds mij ook altijd zoveel voldoening geeft, dat er voor mij geen weg terug is. Juist wellicht door het verrichten van kleinschalig werk op operationeel niveau en in direct contact met de bevolking, maakt dat je van dichtbij het verschil ervaart dat je wel degelijk maakt. Weliswaar betreft het een enkeling of enkelingen, maar hoe klein ook, voor die persoon maakt het wel degelijk uit!

Ik hoop jullie net als op mijn vorige reizen, voor diegene die het leuk vinden, met regelmaat op de hoogte te houden via deze weblog en ik vind het altijd enorm leuk om berichtjes van jullie te ontvangen. Hoe klein ook, voor mij maakt het een verschil :-)!

Heel veel liefs van mij,

Hester

Zie voor meer (actuele) info:
http://relief.medair.org/nl/where-we-help/nepal/

  • 16 Juli 2015 - 21:05

    Angelique:

    Lieve Hester,

    Heel veel succes en weet zeker dat jou drupje veel uit gaat maken voor de mensen die jij gaat helpen.
    Vind het super dapper van je dat je daar heen gaat je bent een topper en ga je zeker weer missen.
    Vanavond drinken we er nog heen en proosten we op je!

  • 16 Juli 2015 - 21:53

    Lucien:

    Goede reis Hester ! En veel plezier en succes. Ik stuur je een van mijn luisterboeken toe.

  • 17 Juli 2015 - 15:09

    COBY:

    Hoi Hester,

    Langs deze weg willen we je heel veel succes wensen in Nepal.
    Spannend wat je daar allemaal zult aantreffen.
    We weten zeker dat alle handen die meewerken wel degelijk verschil maken voor de mensen daar.
    Weet dat er in Holland aan je gedacht word.
    groeten uit Dalmsholte.
    Adie,Coby en kids.

  • 17 Juli 2015 - 16:46

    Bram Hillen:

    Hoi Hester,
    Ik heb jouw voorlaatste schrijven gemist met het bericht dat je naar Nepal gaat en kortstonding in NL bent geweest. Jammer, want had zeker graag een rendez vous met je gehad.
    Heel ondernemend en heel moedig wat je nu gaat doen in Nepal. Heel veel succes toegewenst en vele mooie momenten.
    Hartelijke groet,
    Bram

  • 19 Juli 2015 - 20:55

    Martha:

    Lieve Hester. Heel veel succes in katmandu! Respect wat je gaat doen en leuk en fijn dat wij elkaar nog wel even gezien. Maak er het beste van! Lieve groeten Martha

  • 21 Juli 2015 - 19:50

    Plony:

    Heel veel succes bij alles wat je gaat doen! heel benieuwd naar je verhalen!
    "We know only too well that what we are doing is nothing more than a drop in the ocean. But if the drop were not there, the ocean would be missing something."
    -Mother Teresa
    Jouw werk zal zeker impact hebben!! xx

  • 22 Juli 2015 - 19:05

    Esther H.:

    lieve hester, zet 'm op daar! heel veel succes gewenst!! xxxxx esther h.

  • 27 Juli 2015 - 10:25

    Marielle:

    Lieve Hester,

    je hart volgen.....geweldig! ik ga je volgen, hoor!

    liefs Marielle

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Nepal, Kathmandu

Nepal

www.medair.org

Recente Reisverslagen:

09 Februari 2016

Ik kom eraaaaan :)!

28 November 2015

Namasté

27 September 2015

Nepal, een land naar mijn hart

09 Augustus 2015

Een eerste bericht uit Kathmandu :-)

16 Juli 2015

Nepal
Hester

Actief sinds 29 Dec. 2008
Verslag gelezen: 337
Totaal aantal bezoekers 41695

Voorgaande reizen:

03 April 2016 - 02 April 2017

Een eerste bericht uit Zuid-Sudan

17 Juli 2015 - 16 Juli 2015

Nepal

01 Mei 2014 - 01 Mei 2015

Maleisië

31 Maart 2009 - 20 September 2009

Peru

Landen bezocht: