Ik kom eraaaaan :)! - Reisverslag uit Kathmandu, Nepal van Hester Sanderman - WaarBenJij.nu Ik kom eraaaaan :)! - Reisverslag uit Kathmandu, Nepal van Hester Sanderman - WaarBenJij.nu

Ik kom eraaaaan :)!

Door: Hester

Blijf op de hoogte en volg Hester

09 Februari 2016 | Nepal, Kathmandu


Beste allemaal,

Op de valreep nog even een berichtje op mijn weblog. Valreep? Ja, want voor wie nog niet op de hoogte is, ik kom een maandje naar huis. Sterker nog, aanstaande donderdag land ik al op Nederlandse bodem :)!

Alles gaat goed met me hoor en mijn werk bevalt nog steeds erg goed, maar ik merkte de laatste tijd wel dat ik (emotioneel) op ben en sterk de behoefte heb om even mijn rootz, vrienden en familie weer op te zoeken, en tot rust te komen. Nu zo’n twee jaar ‘on the move’ en dat hakt er wel in: teveel gereisd, teveel gezien, teveel ervaren en teveel en te vaak afscheid moeten nemen van mensen. Vanuit de organisatie heb ik een break toegezegd gekregen van een maand, om daarna weer terug te keren naar Nepal. Ik kijk er enorm naar uit om even naar huis te komen, iedereen even weer te zien en van de geneugten van Nederland te genieten.

Want hoewel ik van Nepal ben gaan houden, waren de laatste maanden - met de koude wintermaanden en de als maar voortdurende benzine- en gascrisis - ook best afzien. Overigens lijkt de diesel en gascrisis aan haar einde gekomen te zijn. Na een periode van 135 dagen, is sinds afgelopen vrijdag de Birgunj border (de voornaamste grensovergang vanuit India ten aanzien van de toelevering van diesel en gas aan Nepal) weer geopend en mondjesmaat begint de toevoer weer op gang te komen. Al zal het nog wel enkele weken duren voordat Nepal weer normaal bevooraad is.
Intussen heeft de zwarte markt (diesel afkomstig uit India!) goede zaken gedaan. Voor de crisis betaalde je voor een liter diesel zo’n 80 Nepali Roepies (USD 0,80) en nog tot voor kort was dat 270 Nepali Roepies (USD 2,70).

Daarnaast lijkt ook de winter haar piekmaanden gehad te hebben en begint het langzamerhand weer wat op te warmen. Tegenwoordig hoef ik nog maar 1 kruik in bed en twee dekens over, en overdag nog maar 1 jas aan in plaats van twee, haha. Nu zou je zeggen dat ik als Nederlander toch wel wat gewend zou moeten zijn, maar ik kan je zeggen het wordt een heel ander verhaal wanneer je geen centrale verwarming hebt en daarbovenop, als gevolg van de crisis, voornamelijk steenkoud water en koude douches. Onze financieel manager werd enige tijd geleden terug geroepen door de bank, omdat ze haar handtekeningen niet wilden accepteren: deze waren namelijk als gevolg van de kou niet herkenbaar gezet.

Maar goed, ondanks de crisis, de kou en de ontberingen, ben ik, zoals gezegd, van Nepal gaan houden. Want tegenover dit alles staat zoveel meer: de adembenemende natuur van het land, de rijke historie en prachtige tempels, de daarentegen aangename zomermaanden, de prachtige sterrenhemels, de geuren van wierook en kruiden die alom je heen hangen, de boeddhistische vlaggen die overal bemoedigend wapperen, de kleurrijkheid van het land, de ontelbare (inmens) kleine winkeltjes en ambachten, de bedrijvigheid ‘s morgens al vroeg op straat, het buitenleven, de mooie mensen en de schattigste kinderen ter wereld, maar boven-, bovenal de mentaliteit van de mensen: vriendelijk, respectvol, dankbaar, behulpzaam, vrijgevig en met een bewonderenswaardig positieve houding en vermogen om zich aan te passen en te accepteren al wat is (niet in de zin van passief).

Nepal een land naar mijn hart, maar ik kijk er ook zeker naar uit om even terug naar Nederland te komen, te genieten van de cv en warme douches, haha, maar bovenal om jullie allemaal even weer te zien!

Voor diegenen die het leuk vinden om langs te komen, je bent meer dan van harte welkom. Ik heb een tijdelijk onderkomen gevonden in Noordwijk aan zee. Ik heb weliswaar (nog) geen mobiele telefoon, maar ik ben goed bereikbaar via e-mail (hestersanderman@hotmail.com), Facebook (hester sanderman) of Skype (hester sanderman).

Heel veel liefs van mij en hoop je te zien!

Hester

Ps - Bijgevoegd zomaar wat losse foto's

  • 09 Februari 2016 - 22:26

    Angelique Van Hofwegen:

    Jeeeeeeeee lekker knuffelen met me dinnie!!! Xxx

  • 10 Februari 2016 - 13:45

    Cor Hoek:

    Hallo Hester,

    Uit een ontmoeting van een tijd terug bij Bep van Sloten thuis en haar berichten over jou, is een artikel in ons wijkblad geplaatst. Daar zal je van op de hoogte zijn.
    Bovendien heeft de diaconie van onze wijkgemeente besloten om jouw activiteiten voor het komende 40-dagenporject (extra collectes) te willen ondersteunen.
    Ik neem aan dat via Bep er wel contacten zullen komen als je hier terug bent. We zullen voor komende zondag (eerste uit een serie van 6 zondagen in de 40-dg. tijd) alvast wat foto's kunnen laten zien. We nemen aan dat je dat goed vindt.
    We horen van je en hopen je spoedig te zien.

    hgr

    Cor, mede namens Bep

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Nepal, Kathmandu

Nepal

www.medair.org

Recente Reisverslagen:

09 Februari 2016

Ik kom eraaaaan :)!

28 November 2015

Namasté

27 September 2015

Nepal, een land naar mijn hart

09 Augustus 2015

Een eerste bericht uit Kathmandu :-)

16 Juli 2015

Nepal
Hester

Actief sinds 29 Dec. 2008
Verslag gelezen: 258
Totaal aantal bezoekers 41692

Voorgaande reizen:

03 April 2016 - 02 April 2017

Een eerste bericht uit Zuid-Sudan

17 Juli 2015 - 16 Juli 2015

Nepal

01 Mei 2014 - 01 Mei 2015

Maleisië

31 Maart 2009 - 20 September 2009

Peru

Landen bezocht: